Ruskaretki Norjaan.

Viime vuotisia perinteitä kunnioittaen tuli tänäkin vuonna mahdollisuus lähteä paukuttamaan jämäkkää Norjaan kauneimman ruskan aikaan, alueeksi valikoitui tällä kertaa Vossin seutu ja paluu tapahtui Ulan putousten kautta. Skodan keula starttasi viikko sitten perjantaina Nurmeksesta Haukivuoren ja Helsingin kautta kohti Turkua. Matkaan lähtivät allekirjottanut, Kurosen Tupi ja Hiltusen Jussi.
Hyvin levätyn laivamatkan ja runsaan buffetillallisen päätteeksi oli aamulla klo 6 hyvää jatkaa kohti Osloa ja Vossia pelon sekaisin tuntein. Matkalla poikkesimme Oslon Ikeaan nauttimaan maukkaan lihapulla lounaan.

Ensimmäiseksi kohteeksi oli valittu jo ennakkoon matkan varrella Nummedalin zambesi section, joka tarjosikin varsin mukavan aloituksen reissulle, vaikka Jussin tekemä 10km shuttle kävellen/juosten meinasikin venyä ja loppupätkä paukuteltinkiin melkein pimeässä. Muutama hyvä ja pelottava koski löytyi matkalta ja muutama portage taidettiin myös ottaa.

Nummedal put in.
Seuraavaksi suuntasimme Jordalselvalle, jonne vievä tie hakee kyllä synkkyydessään vertaistaan. Suurimpana kuumotuksena tälle joelle oli 10m putous, joka kuitenkin jäi tällä erää laskematta veden vähyyden vuoksi.
Ehkä kuitenkin myöhemmin...

Synkkä tie, synkkä tunneli.

Jordalsin 10m, jonka mittasimme myöhemmin 11 metriseksi...
Maanantaina oli vuorossa brandsetelvan yläpätkä ja extreme racen kisapätkä kokonaisuudessaan upeassa turkoosin värisessä vedessä. Vesi oli todella vähissä, mutta alas päästiin ja illalla myös remonttihommiin, kun kaikilta hajosi kajakit enemmän tai vähemmän pohja- ja seinäkosketusten takia. Päästiinpä take outissa todistamaan myös varmasti suomen nopeimpia kajakkikauppoja, kun erään 74 Habitat vaihtoi omistajaa kajakin myyntiin tulosta noin 3 sekunnin kuluttua...

Brandsetelva put in.

Brandsetin jykevin ja pisin luiska.

Tupi ja luiska.

Eskimopyörähdys harjoituksia.

Jussi ja luiska

Harri booffaa.

Tupi ja pelottava mutka luiska.

Sama paikka ja Jussi.

Kohta sattuu...

Kohta lennetään.

Hieno joki, upean värinen vesi  ja mahtavat maisemat, voiko enempää toivoa?

Virkaveljet...

Remonttihommia.
Tiistaina kävimme heti aamusta yskimässä Myrkedalelvan alapätkää ja totesimme yhteistuumin, että rankkasateen liukastama synkkä kanjoni ei huuda nimiämme ja näinpä päätimme lähteä samaisen joen yläpätkälle, joka olikin varsin miellyttävä ja mukavan leppoisa pätkä. Illalla kävimme vielä paukauttamassa alapätkän lopussa, leirintäalueen vieressä olevan putouksen.
Majoituimme kolme yötä Voss Fjellansby campingiin vuoren rinteelle, joka tarjosi melojan näkökulmasta varsin yleelliset olosuhteet kohtuulliseen hintaan, tätä voi todella suositella!

Jussi ja leirintäalueen putous ylhäältä päin kuvattuna.

Sama paikka ja booffi.

Tupi ja leirintäalueen putous.

Vaatimaton majoitus ja maisemat.
Täältä matka jatkui sitten uudelleen mm. Jordalselvalle josta Tupi kertoo myöhemmin lisää...