Northern Norway 2013: Ala-lönsdalelva, Stora Fliplingdalselva, Vefsna

Perjantaina 26.7. heräsimme Ala-Lönsdalelvan put inissä kauniiseen auringonpaisteeseen. Pekoniaamiaisen jälkeen laitoimme kamat niskaan ja lähdimme vesille.

Maittava pekoniaamianen

Ala-lönsdal on lähes täydellinen joki. Luiskaa oli niin paljon etten edes pysynyt laskuissa mukana! Välillä helpompia vauhdikkaita luiskia, välillä kunnon jämäkkää rymistelyä. Pätkältä löytyi useita näyttäviä möläyksiä. Itse meloin joen kaikki kosket lukuunottamatta alussa olevaa pientä kapeaa kohtaa, joka oli liian ahdas silloisella vedenkorkeudella. Mutta kantaminen joella on aika helppoa, joki menee avoimessa metsämaastossa E6 -tien vartta pitkin. Kalliot joella ovat sileitä ja pyöreitä, vesi on kristallinkirkasta ja aurinkokin vielä paistoi. Ehkä reissun paras päivä! Kuvia:

Eka luiska

Tämän luiskan lopussa on kuvan henkilö joskus uinutkin! (ei nyt mainita nimiä tässä..)

Tämä oli niitä rymistelypätkiä!

Yksi luiska monien joukossa

Joen komein koski..

.. ja hyvin meni!

Juice lataa boofia

Illalla jatkoimme E6 -tietä etelään, Napapiirin eteläpuolelle Hattfjeldalin alueelle saakka. Yövyimme Vefsna -joen varrella, lähellä Stora Fliplindalselvaa, joka laskee Vefsnaan. Aamulla lähdimme Stora Fliplingdalselvalle, ja yllätykseksemme joella olikin hyvin vettä vaikka keskimäärin vedenkorkeudet olivat matalalla.  Tämä oli ensimmäinen melomamme joki, josta löytyi valmiiksi tehty opastus. 4km II-luokan koskea ja viimeiset 2,5km IV -luokan koskea. II-luokan pätkäkin oli ihan hauskaa, pari pientä droppia ja virtaavaa vettä kokoajan, joten alku meni nopeasti. Sitten II-luokan pätkän jälkeen tuleekin joen isoin koski, iso luiska jolla on pudotusta 12m melko lyhyellä matkalla. Kunnon linjaa oli vaikea löytää, keskeltä vaan rymistellen läpi. Hauska ja tosi vauhdikas luiska!

Seal launch

Isoin  luiska joella, pudotuskorkeutta 12 metriä!

Jussi tyylittelee

Sitten oli vielä muutama hyvä koski. Teimme yhden portagen, sillä yläpuolelta katsottuna vesi meni undercuttiin. Alhaalta katsottuna se olisi ollut laskettavissa. Joen lopussa on pari hauskaa möläystä, jotka näkee take outin sillalta joten se ei ollut kun pommitella alas. Tosin minähän en niitä linjoja älynnyt katsoa.. No, muiden perässä vaan!

Joen viimeinen koski, kuva take outin sillalta

Lauantai oli viimeinen melontapäivä, sunnuntaina kun piti lähteä jo aamusta ajamaan kohti Rovaniemeä jotta ehdin takaisin armeijaan. Päätimme meloa koko Vefsna -joen, joka oli jotakuinkin 33km pitkä! Törmäsimme Troforsissa kaupan pihassa ulkomaisiin melojiin jotka lähtivät meidän mukaan joelle. Yläosaa kukaan meistä ei ollut laskenut, alaosan Juice ja Tuomas olivat laskeneet huomattavasti korkeammalla vedellä. Niinpä lähdimme 10 hengen porukalla yhdessä laskemaan jokea. Valmistauduimme että joki olisi leppoisa loppumelonta meille, II-III luokan koskia ja pitkiä tasavesiosuuksia välillä, sillä vesi oli matalalla.
Ylä-Vefsna yllätti kuitenkin positiivisesti. Hauskoja koskia ja välissä tasavesiosuuksia. Jotkin kosket pitivät skoutatakin. Ja jotkut kosket olisi ehkä pitänyt.. Eräässä yläosan koskessa Juice skouttasi, näytti minulle ja Jussille että oikealta vaan ja booffi.  Koskessa oli parin metrin putous, virta meni 5m putouksen jälkeen kalliota vasten ja teki vasemmalle ilkeän akanvirran josta ei päässyt pois. No, meiltä se meni hyvin mutta eräs etelä-afrikkalainen ei sitten mennyt oikealta ja otti aika hapokkaat uinnit. Tämä kaveri sitten kaatui kalliota vasten ja ui siellä akanvirrassa kunnes sai kalliosta otteen ja monien minuuttien pelastustoimien jälkeen saatiin rantaan. Matka jatkui ja hauskoja koskia riitti. Sitten joki tasoittui ja matkalla oli satunnaisia pienempiä koskia, pari myös skoutattiin. Matkalta löytyi eräs tiukka hontto. Meloin sen ensimmäisenä ja Jussi sanoi, että jos minä pääsen läpi, hänkin menee. No Jussi otti vähän enemmän vasemmalta, laski keskelle honttoa ja teki Raptorillaan melkoisen freestylesarjan! Kärrynpyöriä ja looppeja linkiteltiin, hän ei saanut hetkeksikään kajakkia hallintaan. Kestokin oli lähes kisaranin luokkaa, lähemmäs puoli minuuttia. Sitten hän louvutti ja lähti uimaan. Hymy korvissa hän uiskenteli ja pelastimme rantaan. "Tulihan se uinti, 8 vuotta sitä on odotettu" hän totesi vain, hauskaa kuulemma oli! Osa ulkomaalaisista luovutti noin 20km jälkeen, mutta me jatkoimme Vefsnan loppuun asti. Alapätkä oli hyvä näin matalammallakin vedellä. Ei mitään ihmeellistä, mutta hauskaa melontaa, rannalla ei tarvinnut paljoa käydä. Kaiken kaikkiaan hieno joki! 33km, jotain 8 tuntia ja kaksi uintia, aika hyvä saldo! Aika pitkä pätkä melottavaksi kerralla. Yläpätkässä meni todella kauan aikaa, alapätkä sujuikin nopeammin. Korkeammalla vedellä yläpätkä olisi aika vaarallinen, ja moni koskista varmaan pitäisi kantaa. Joelta ei ole kuvia, vasta melonnan jälkeen!

Jussin elämänsä eka tossukalja!

Sunnuntaina lähdimme aamusta ajamaan kohti Suomea ja Rovaniemeä. Olo oli Vefsnan jälkeen kuin yliajetulla. 10 päivää ja 11 jokea meloimme, joten saahan se vähän lihaksissa tuntuakin! Illalla olimme Rovaniemellä josta lähdin yöjunalla Riihimäelle. Aamukuudelta olin Riihimäellä, ajoin seistemäksi Lahteen ja lähdin tiedusteluharjoitukseen Padasjoelle.. Paluu arkeen oli siis aika karu.

Pohjois-Norjan mahtava reissu jablogipostaukset olivat tässä, video tulee vielä syksyn aikana! Nyt fiiliksissä on jo USA ja MM-kisat jonne ylihuomenna lähtee loput Suomen joukkueesta: Minä, Visa, Lauri, Jonna ja Tiia. Lisää päivityksiä satelee sitten sieltä!