Sadetta pidellessä...

Nyt kun Plattlingin järkytyksistä on toivottu, olemme ehtineet reissata Tuomaksen kanssa Itävaltaa ja Slovakiaa ristiin rastiin ja lopulta päädyttiin Itävallan Graziin jossa nyt pidetään sadetta ja ukkosta hotellissa ja tietenkin netin äärellä.

Plattlingista suuntasimme sunnuntaina Itävallan Linziin (ei Lienz) jossa tiesimme vesitilanteen osuessa oikeaan olevan oikein mukavan pienen stopparin. Sunnuntain melonnalla hontto oli mukavan leppoisa ja melko huuhtova, mutta maanantai aamuna vesi oli laskenut noin 10 senttiä ja hontosta piti tulla pois ja varsinkin setin loppu puolella nähtiinkin melko mallikkaita poistumisia stopparista.

Muutama kuva Linzistä.

Linzin torilla.

Tuomas nautii leirielämästä (ja Haltin teltasta).

Linzistä suuntasimme maanantaina seuraavaan Eurocup kisapaikkaan Bratislavaan Cunovon slalomradalle. Paikalla ollessamme alkoi paikallisen melontaseuran vuoro ja näimme toinen toistaan hurjempia suorituksia radalla, kun samaan aikaan rataa melovat freestyle-, slalom- ja raftingmelojat sekä suuri joukko muita harrastajia ja kaikki toisistaan täysin piittaamatta. Vasta radalla ollessamme pääsimme internetin ihmeelliseen maailmaan ja katsastamaan paikan kisasivut ja huomasimme, että pääsisimme melomaan aikaisintaan tiistaina ja silloinkin tarkkaan määriteltyinä aikoina ja todella korkeaan hintaan 6€ / 13 € muutamasta tunnista ja näinpä päätimme, että Bratislava saa odottaa meitä vielä ainakin torstaihin saakka.
Itse kisapaikka näytti hyvältä ja näimme erään paikallisen melovan siinä todella kovia sarjoja.

Alla muutama kuva Bratislavasta.

Köngäs slalomradalta.

Brastislavan kisastoppari.

Bratislavassa aikamme mietittyämme päätimme suunnata takaisin Linziin joka oli honttona hyvin lähellä Brastislavan kisapaikkaa ja vietimme Wienissä leirintäalueella yön matkalla Linziin, tulihan tuolle lähes turhalle Brastislavan keikalle matkaa n. 500km ja kaikkiaan aikaa paloi lähes vuorokausi kallista melonta-aikaa. Varhain tiistaiaamuna saavuimme takaisin Linziin jossa huomasimme veden laskeneen edellispäivästä reilut 10 senttiä ja totesimme rannalta katsoen paikan olevan matala ja varmasti hyvinkin pitävä ja aloimmekin miettiä seuraavaa vaihtoehtoa.

Muutaman Linzin torilla netissä vesikäyriä tutkien vietetyn hetken ja Maisteri Heltolalta saatujen tekstiviestien jälkeen päätimme suunnata pienellä riskillä kohden Grazia. Paikalle saavuttuamme huomasimme järkytykseksemme että terminator 3 -aalto näytti melko synkältä(ei akanvirtaa, ei pitoa) eikä juurikaan kutsunut melomaan. Kävelimme jokea ylöspäin jossa oletimme toisen aallon (radetzky) olevan eikä sekään vielä saanut Graziin ajoa tuntumaan järki ratkaisulta. Sitten menimme miettimään autoon tilannetta ja lukemaan navigaattoria joka kertoi että radetzky-aaltohan sijaitsee muutaman sillan välin alempana joella eikä ylempänä niinkuin oletimme. Kaatosaateessa kävelimme vajaan kilometrin matkan sillalle ja huomasimme siellä melovan paikallisen proon ja tästä innostuttuamme siirsimme auton lähemmäksi aaltoa ja eikun melomaan. Vuorokauden seikkailu ja turhaan ajo palkittiin ja aalto/stoppari toimi hyvin. Akanvirta oli hyvä ja mm. voltit lähti välillä todella isosti.

Muutama kuva Grazista.

Maisemia kohden Grazia ajattaessa.

92.6MHz Radio Helsinki FM.

Tuomas Radetzkyllä.

Tällä hetkellä vietämme reissun ensimmäistä hotelliyötä sateen ja ukkosen piiskatessa Grazia. Vietämme näillä näkymin aikaa radetzkyä meloessa ainakin torstaihin saakka ja huomenna nautimme kuivista melontavarusteista, jotka ovat olleet autossa (kajakeissa) kuivamassa jo kolmatta vuorokautta . Perjantaina suuntamme jälleen Bratislavaan jossa kisat alkavat lauantaina.