|
Junnurinki kesäleirillä |
Maajoukkuemelojana yksi kauden huippuhetkistä on leiri hyvän
valmentajan kanssa. Top viiteen menee myös leirit jolloin pääsee itse
opettamaan muille freestylemelonnan saloja. Tasosta riippumatta aina tulee
itsellekin uusia oivalluksia liikkeistä, harjoittelusta tai varusteista, kun
niitä pohditaan ääneen yhdessä. Parasta kuitenkin on ne onnistumisen hetket.
Jollain loksahtaa palat kohdalleen aikaisemmin, kun taas joku harppaa
taidoissaan huimasti eteenpäin viimeisen puolen tunnin aikana. Ajankohdasta
huolimatta kaikista onnistumisista nautitaan, yhdessä.
|
Koutsin neuvoilla Miikan bluntit alkoi lävähtää |
Kaikki konstit käyttöön
Itse
melomalla, kokeilemalla ja melontakavereiden neuvoilla pääsee eteenpäin, mutta
kun joku niin sanotusti ulkopuolinen katsoo harjoittelua, tulee terävämpiä
huomioita, uusia näkökulmia tai tekniikoita joilla voi olla ratkaiseva vaikutus
oppimiseen. Koska oppimismetodeja on yhtä monta kuin oppijiakin on hyvä olla
myös useampi opettaja. Maajoukkuemelojien järjestämillä freestylemelonnan harrasteleireillä
olemme oppineet, että useamman ohjaajan voimin löytyy helpommin jokaiselle
sopiva tekniikka tai ajatusmalli millä mela saadaan viuhumaan haluttuun
suuntaan. Myös jokaisella ohjaajalla on omia vahvuusalueita jotka kannattaa
ottaa näin käyttöön.
|
Mikko ottaa peräsimen haltuun |
|
Tuisku pomppaa voltin |
Kaksi erilaista ryhmää
Viime viikon aikana pääsimme ohjaamaan kahta hyvin erilaista
joukkoa. Alkuviikosta Neitikoskella melottiin junioreiden kanssa ja loppuviikko
meni aikuisten harrasteleirin parissa. Ryhmien vaihtuessa peräkkäisinä päivinä,
tuli entistä selvemmäksi erilaiset oppimistavat.
Junioreiden kanssa parasta on se, ettei tyypit mieti
liikoja. Paljon avoimemmin ollaan valmiita kokeilemaan kaikkea uutta, ennen
kuin mietitään että onkohan se nyt minulle sopiva liike ja enhän minä nyt vielä,
kun edellinenkään liike ei ole täydellisesti hallussa.
Aikuiset taas tarvitsevat tarkemman mielikuvan ja selkeän
toimeksiannon, kuinka seuraava askel toteutetaan. Tässä oppii eniten
analysoimaan liikkeitä jotka ovat itselle jo varsin arkipäiväisiä ja tulee
huomattua asioita joita voi hyödyntää muulloinkin. Junnujen kanssa pelataan
ehkä enemmän mielikuvien kanssa. Astekulmien kertominen ei innosta samalla
tavalla yläkoululaista kuin insinööriä, mutta toisaalta uusi ajattelutapa
kaupan liukuhihnan lailla toimivasta veden voimasta, saattaa tehdä
aikuisellekin lähtemättömän muistijäljen. Näillä ryhmillä olisi paljon
opittavaa toisiltaan ja aloin jo haaveilla tavasta sekoittaa ryhmät niin, että
molemmat hyötyisi toistensa opeista.
|
Riinan erikoinen, surffaus ilman melaa |
|
Turkka teki leirin isoimman loopin |
Enemmän jaettavaa
Meidän ohjaajien kertoessa tekniikkavinkkejä, pitäisi leiriläisiä
kannustaa enemmän jakamaan omia kokemuksiaan ja oivalluksiaan oppimisesta.
Kuten sanottu, osa leireillä opetettavista asioista on meille
maajoukkuelaisille jo niin tuttua puuhaa, ettei me edes enää ajatella
sellaista, kuten missä asennossa melan lapa on liikuttaessa sivusurffissa. Toki
nämä ovat myös asioita joita voi selittää rannalla loputtomiin ja näyttää
mallia vaikka kuinka monta kertaa, mutta joita oppii vasta itse kokeilemalla ja
toistamalla, jolloin ne menee lihasmuistiin muuttuen automaatioksi.
Juuri tässä kohtaa vertaistuki leiriläisten kesken olisi
arvokasta. Olipa kyse junioreista tai aikuisista, samalla tasolla
harjoittelevalla saattaa olla joku mielikuva tai huomio, jonka pystyy selittämään
niin että muut leiriläiset ymmärtävät sen helpommin. Ei pidä turhaa kainostella
ettei omat huomiot olisi yhtä teknisiä kuin meidän ohjaajien, koska nimenomaan
leiriläisten kesken tulisi puhua ilman hienoja termejä, juurikin siitä miten
itse asiat kokee. Ehkä näitä kokemuksia jaetaan sitten kun ohjaajat eivät ole
kuulemassa. Ja hyvä niin!
|
Kaikki mukaan |
|
Kaverin kanssa on aina hauskempaa! |
Kaikkien kanssa vesille
Freestylemelonta on siitä mainio laji, että usein sama
melontapaikka sopii perustaitoja opettelevalle tai kisasarjaansa hiovalle melojalle.
Melontareissuille kannattaakin lähteä erilaisilla kokoonpanoilla. Kun välillä
käy harjoittelemassa omaa tasoaan taitavampien melojien kanssa, oppii helposti
uutta, mutta toisaalta saman tasoisen melontaporukan luominen on myös tärkeää. Silloin
pääsee ihan erilaiseen melontamoodiin ja saattaa innostua jopa hassuttelemaan.
Yksi tärkeimmistä oppimisen muodoista on itsensä ja toisten hauskuuttaminen uusilla
melanpyöräytyksillä, ryhmäsurffeilla tai jollain hulvattoman hölmöllä
sisääntuloilla ylävirrasta. Samalla tulee käytettyä niitä jo opittuja
perustaitoja huomaamattaan, keskittyessään muuhun temppuiluun. Koska, tärkeintä
tässä lajissa on kuitenkin hauskanpito.
|
Meitä ei oo tehty sokerista |
Anni on kirjoittanut niin hienon jutun, että tätä kannattaisi tarjota näine kuvineen myös Meloja-lehteen.
VastaaPoista